Gesztenye illat

a lengedezik az utcákon – Gyógyító hatásai

A szelídgesztenye (Castanea sativa)

A szelidgesztenye (Castanea sativa) rengeteg, a szervezet számára fontos tápanyagot tartalmaz. Érdemes több figyelmet fordítani erre az értékes finomságra. Igazi téli vitamin forrás. Bár a diófélék közé tartozik, rokonaival összehasonlítva sokkal kevesebb zsírt tartalmaz és energiatartalma is jóval alacsonyabb.

Fogyókúrázók, zsírszegény étrendet tartók számára jó hír

A dióhoz, földimogyoróhoz vagy a mandulához képest csupán azok zsírtartalmának 2-3 %-át tartalmazza.

A gesztenye fogyasztása azért is különösen ajánlott, mert beltartalmi értéke hasonlít a gabonafélékhez, keményítőben gazdag. Lefagyasztva, megszárítva egész évben fogyasztható. A szelídgesztenye teljesen pótolni tudja a gabona-, a dióféléket és a burgonyát.

Gesztenye a gyógyászatban

Sült gesztenye - Miért egészséges?

Gyógyászati célokra levelét és termését gyűjtik. Levelének teáját asztma, szamárköhögés és hörghurut esetén fogyasztják. Több köhögéscsillapító és köptető készítmény alkotója. A vénás vérkeringést serkentő hatása miatt visszér, aranyér esetén is alkalmazzák. Elsősorban görcsök és szamárköhögés ellen használják. Gyümölcse és kérge gyomor- és bélhurut, orrvérzés, vérköpés, lumbágó gyakran használt gyógyszere. Gyümölcsének héja csersavtartalmánál fogva a hasmenés házi szere.

A szelídgesztenye táplálkozástani értékei, hatásai

A gesztenyegyümölcs antioxidáns hatású, “sejtvédő” E vitaminban gazdag és a belőle készített hagyományos gesztenyemassza, -püré is számottevő mennyiséget tartalmaz ebből az értékes vitaminból. Ez a mennyiség a gesztenyét kiemeli ebből a szempontból a gyümölcsök csoportjából – ahová táplálkozástanilag sorolják. A többi gyümölccsel összehasonlítva azt találjuk, hogy meglehetősen magas a gesztenyében az úgynevezett vízben oldódó vitaminok közül a B1 vitamin (tiamin), a B2 vitamin (riboflavin), valamint a B6 vitamin (piridoxin) mennyisége is.

szelidgesztenyeKevéssé ismert, hogy “gyümölcshöz méltóan” a C vitamin tartalom is jelentős a gesztenyében, ami a málnáéhoz és a ribiszkééhez hasonlóan magas érték. A gesztenye 100 grammonként 20 mg nátriumot, 553 mg káliumot, 94,6 mg kalciumot és 90 mg foszfort tartalmaz. Ezek az ásványianyag-értékek is a legtöbb gyümölcshöz képest kimagaslóak, ami csak részben tudható be a többi gyümölcsénél magasabb szárazanyagtartalomnak.

A fentiek alapján vitathatatlan, hogy az egészséges táplálékok között kell a gesztenyét emlegetnünk. 
Fontos megjegyezni, hogy a fenti értékek a gesztenyegyümölcs feldolgozása, a -massza, -püré gyártás során sem változnak számottevően.

Dr. Szabó Anikó  okl. vegyészmérnök, környezettudományi PhD doktor, minősített vezető jógaoktató

Nézd meg ezt is

Spenót - Gyógyító erejét tekintve az egyik legértékesebb zöldségünk

Spenót – Gyógyító erejét tekintve az egyik legértékesebb zöldségünk

A spenót gyógyító ereje és hatása egészségesen is. Nyersen vagy főzve? MIlyen hatóanyagokat tartalmaz és ezek melyik betegségek, tünetek esetén kedvezőek?

Te mit gondolsz? Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.