Maximalizmus – öröm és üröm kint és bent

A maximalizmus öröm a munkahelyen is, otthon is, amikor a maximalista túlteljesíti a 100%-ot, amikor bármit rá lehet bízni, mert biztosan addig megy, amíg az a dolog igazán tökéletes nem lesz.

A maximalizmus öröme

Öröm, amikor a maximalistára mindig lehet számítani, mert ő vészhelyzetben is a maximumot akarja nyújtani. Ha esik, ha fúj, ő mindig ott van, készen arra, hogy a lehetetlenből is lehetségest csináljon. A váratlan helyzetekben is mindig helytáll. Ő készíti a legfinomabb ételeket, neki köszönhető a legnagyobb rend, tisztaság, a legtöbb gyógyulás, a legkreatívabb műalkotás, a legzseniálisabb ötlet, mert addig alkot, addig pörög, amíg a maximum meg nem tud nyilvánulni a „kezei” között. Pontossága ritka, precízsége csodálatra méltó. Szavai hihetőek, hisz folyton meg is mutatkozik, amit mond.

A maximalizmus örömöt ad a maximalistának, hiszen megdícsérik, elismerik, eltátják az embereket a szájukat a maximalista elképesztő teljesítményein. Csodálat övezi, szükség van rá, nem tudnak nélküle meglenni. A tanácsát kérik, segítségéért fohászkodnak. Őt hívják, ha baj van. Neki szólnak, ha a többiek nem tudják a megoldást. Élvezetes számára mindez. Jó a bőrében lenni, mert jól esik mindezt tapasztalni. Büszkeséggel, önbecsüléssel jár mindez. Magas önértékelést ad, amit a többiek is alátámasztanak. Annyira, hogy a maximalizmus központi motivációvá válik számára mindenben. A legjobb akar lenni, a legtöbbet szeretné nyújtani. Azt szeretné megoldani, amit mások nem tudnak. Győzni akar, túllépni a saját és a mások határain.

Vezérelvévé válik, hogy addig megy a pontosság, a jóság, a tökéletesség irányába, míg el nem éri…

A maximalizmus üröme

Ez válik azonban szenvedéseinek forrásává is. Öröm s üröm váltakozása torzítja a tiszta maximalizmus kapcsolódó lelki tulajdonságait. Csak akkor elégedett, ha úgy érzi, hogy a maximumot sikerült nyújtania. A maximum azonban relatív. Ami maximumnak látszik, az holnap már kevésnek mutatja magát. Ami tegnap még kevésnek tűnt, mára már túlzás lett. A maximalista nem bír nyugton maradni, mert mindig csak véli a maximumot, ámde az délibábként tűnik el folyton. Ő azonban nem adja fel, csak megy és megy a maximum elérésének örök reményében.

Súlyos sebeket ütnek rajta az elmaradó elismerések, a teljesítményének megkérdőjelezései, a sikertelenül végződő nagyon jószándékú tervei, a visszautasított segítő jobbja, zseniális ötleteinek lekicsinylései, hogy mást választanak helyette, stb. Lelkesedése, önbizalma megtörik. Azt hiszi az a baj, hogy nem volt elegendő a teljesítménye, nem csinált eléggé jól valamit. Azt hiszi az a baj, hogy nem tudta a maximumot nyújtani, tehát ő maga nem elég jó. Újra turbózza hát magát, még nagyobbat, még többet, még jobbat próbál teljesíteni, de már ott a törés, ott a seb. Már nem oly biztos önmagában, már nem oly pontos, nem oly precíz, nem oly eredeti az ötlete, nem oly kreatív az alkotása… Vagy éppen igen is az, csak ő ezt már nem látja – hiába mondják sokan -, mert tevékenységeit, önmagát a „nem elég jó”, „lehetne jobb”, „ez még biztos nem a maximum” kategóriába sorolja.

Minden megkérdőjeleződik, semmi sem tökéletes

Még kevésbé találják a maximumot, mert azt is megkérdőjelezik. Minél kevésbé találják a maximumot, annál inkább törekszenek rá. Közben pedig mindennél jobban vágynak a maximumra, a tökéletesre. Nem hisznek sem maguknak, sem másoknak, nem tudnak megállni. Mikor egy-egy pillanatra éreznék az örömöt, az alkotásuk sikerét, a büszkeséget, az önbecsülést, akkor azt sem hiszik el, jogtalannak érzik, érdemtelennek érzik magukat erre.

A tökéletlenség mételye belülről mérgezi a lelküket, s egy külső mókuskerékbe zárja őket. Ezt meg folyton hajtani kell. Folyton fenn kell tartani a teljesítményt, dolgozni kell a maximum elérésén, nincs megállás, különben összeomlik minden. Fáradtság, stressz, kiégés, elegem vanság, „nem tudom élvezni az életet”, „utálom magamat”, a világot, stb.

A maximalizmus mókuskerekéből nehéz a kiszállás

Annyira, hogy van, aki belebetegszik, mert az legalább indokolja, hogy megpihenhessen. Ha az egyik oldalon megpróbál változtatni, összeomlik a másik oldal. Ha a pszichikumához nyúlnak hozzá, az hosszas munka és mivel ebben is a maximumot akarja, ördögi kör képződik.

A maximalista nem tudja megtanulni nem a maximumot nyújtani. Az olyan lenne neki, mint a békának azt mondani, hogy ne békáskodjon.

A maximalizmust magát, el lehetne épp engedni, ha megtaláljuk ennek a programnak a pszichikai gyökerét az elme tudatalattijában. Azonban a maximalista ragaszkodik az ő maximalizmusához, mert jónak tartja azt. Azért tartja jónak, mert azt hiszi ez a forrása valamilyen jónak, amit remél, amit már érzett valamikor. Ezért nem tudja elengedni.

Meg lehet neki tanítani, mutatni, hogy mindaz a jó, amit ő a maximalizmusnak tulajdonít, az máshonnan van, más a forrása. Ennek mélységi tapasztalása, felismerése a saját magában a maximalizmusnak a meghaladása. Ez a „maximum” :). Ez már egy teljesen más „látás”, a Tudat tudatos látása.

Fekete Kata

Nézd meg ezt is

ZYO Hála rezgés meditáció hangfürdővel videón

ZYO Hála rezgés meditáció hangfürdővel videón

Ez egy Önvaló Tudatosság meditáció, amely az Éned mélységeibe vezet vissza. Figyelj befelé és érezd át. ZYO Hála rezgés meditáció hangfürdővel

Te mit gondolsz? Szólj hozzá!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

X

Elfelejtetted a jelszavadat?

Csatlakozz hozzánk!