Naturmagazin
Kezdőlap | TERMÉSZETGYÓGYÁSZAT | Stressz csökkentés ősi keleti módszerekkel
ThetaHealing videók

Stressz csökkentés ősi keleti módszerekkel

A stressz csökkentés ősi módszereit eredetileg nem a stressz csökkentésére hozták létre. Ezek az ősi filozófia “mellékhatásai”. Mik ezek a módszerek?

Az ősi módszerek az ember külső és belső egyensúlyát, harmóniáját célozták. Azt szerették volna elérni, hogy békében éljen a környezetével és önmagával is.

Amikor minden ember viszonya harmonikus a környezetével, akkor a közösség is harmonikus, így nincs tere a stressznek. Ahhoz, hogy harmonikus lehessen a környezetével, az embernek önmagával is békében kellene élnie. Ez egy oda-vissza ható folyamat.

A közösségek erősítik a benne élőket, aktívak a benne élők, növelik az életesélyeket, késztetik egymást az együttműködésre, evolúciós előnyt biztosítva a környezeti hatásokkal szembeni esélyes fellépésre és eredményes válaszok adására. Ahogy a sejt és környezete, úgy az egész szervezet és külvilág között az élet során folyamatos kölcsönhatás figyelhető meg. Ez az állandó anyag, információ,- és energiaáramlás hozzásegíti az élő szervezetet az alkalmazkodáshoz, a belső működés harmóniájának kialakításához, és nem utolsó sorban a védekezés folyamatainak „megtanulásához”, alkalmazásához.

Egyetlen sejt ennek az összetett interaktív kommunikációnak köszönhetően érzékeli az egész rendszer állapotát. Ha ezt elfogadjuk, akkor érhetővé válik a holisztikus szemlélet, és a taoista mondás is, mely szerint „a tengerben benne van a csepp, és a cseppben benne van a tenger.”

Stressz hatások

A külső és belső környezetből folyamatosan érkeznek információk, jelek, hatások, melyeket meghatározott szabályszerűség mentén dolgozz fel a szervezet. A feldolgozás mellett olyan folyamatokat indít el, és irányít, melyek alkalmasak e hatásokra, változásokra a lehető legoptimálisabb formában válaszolni. A stressz a szervezet nem specifikus válasza azt őt ért igénybevételekre.

Ahogy igaz, hogy e nélkül a hatás nélkül nem tudnánk élni, úgy igaz az is, hogy bizonyos típusai kifejezetten károsítják az egészséget és károsak.

Az állandó időhiány, és az ebből fakadó kapkodó, ingerült, lelkiismeret furdalással gyötört napjaink – amikor megpróbálunk megbirkózni a mindennapok rutinjával, önmagunkkal és az új feladatainkkal – oda vezethet, hogy a szerveink (rosszabb esetben maga a szervezet), a finom összehangolás helyett úgy működnek, mint egy „régi típusú megbolydult telefonközpont”.  Az információáramlás elakad, „égnek a vonalak”, az egyensúly felborul.

A stressz szervezetre gyakorolt hatásáról már sok információnk van.  Azt is sokszor hallottuk, hogy „nem minden stressz” hat a szervezetre egyformán. Vannak olyan folyamatok, melyekre a szervezet nagyobb károsodás nélkül is képes reagálni (eustressz), de vannak olyanok is, melyek már negatív hatásúak, kifejezetten károsak (distressz).

A két hatás közötti lényeges különbséget röviden felvázolva elmondhatjuk, hogy az eustressz állapotot a siker, a kontrol, a pozitív emóciók, míg a distresszt a kudarc, a kontrollvesztés, a nagy erőfeszítés kis eredmény, negatív erőfeszítés jellemzi.

Tudjuk, hogy az egészségünk drága kincs, ahogy egy mondás is tartja, csak egészség legyen, a többit megvesszük.

A stressz csökkentés

Stressz csökkentés ősi módszerekkel

az egészség megőrzésére, relaxációra, alkalmas módszerek igazán gazdag választéka közül, két távoli kultúra nagyon hatékony módszerének előnyeit, lényegét röviden összefoglalva ismertetjük:

Stressz csökkentés Shiatsu-val

Ez a terápia az akupunktúrás pontokat és az ezekhez tartozó, összekötő pályákat, energia mezőket, a meridiánokat kezeli. A stressz csökkentés a meridiánok energia áramlásának javításával valósul meg. A szó japán eredetű és ujjal történő nyomást jelent (shia-tsu).

A shiatsu technikája sokrétű. A módszer tanítása szerint nem csak megismerni kell igazi énünket, hanem meg is kell tartani. Erre a folyamatra a shiatsu kiválóan alkalmas.

Jellemző rá, hogy egyesíti a masszás és az akupunktúra jótékony hatásait annak érdekében, hogy a test (és természetesen a lélek is) feltöltődjön energiával.

Távolkeleti kultúra szerint az életenergiánk a test felszínének közelében található és különleges pályán mozog, melynek „el- és leágazásai „vannak, mint egy csatornarendszernek. Ezekre alkalmazzák a meridián elnevezést.

Úgy tartották/tartják, hogy ha az áramlás akadálytalan ezekben a „vezetékekben”, akkor az életenergia haladása is akadálytalan. A shiatsu a szervekhez és funkcióhoz tartozó meridián hálózatot rendszerként kezel. A meridiánok bármely részén történő ujjnyomásos kezeléssel az egész testben össze lehet hangolni a szabályos és folyamatos energiaáramlást.

A sokféle technika valamelyikének kiválasztása során mindig figyelembe lehet és kell venni a páciens mindenkori testi és lelki állapotát.

A shiatsu technikája egyszerűbb szinten viszonylag könnyen elsajátítható. Ha azonban szeretnénk, magasabb szintre emeli tudásunk, akkor lehetőségünk van shiatsu gyógyítóvá válni. Ebben az esetben természetesen hosszú tanulási folyamattal kell számolni, de a befektetett idő és energia ráfordításáért kárpótolhat a sok sikeres gyógyulás.

Stressz csökkentés jógával

A jóga szó eredetét tekintve a szanszkrit „judzs” gyökből származik. Jelentése összekötni, megkötni, egyesíteni, de jelent mély, bensőséges kapcsolatot elsősorban „az égiekkel”. Indiában fejlődött ki a hinduizmus és a buddhizmus kulturális közegében. Hasonlít a religio, (összekapcsol) latin szóra.  A vallás és a jóga szavak jelentése egyesülni, összekapcsolódni Istennel.

Egyéni jógázás közben megteremtődik a lelki béke és vannak olyan gyakorlatok, amik az égi és a földi energiák összekapcsolódását szolgálják. Ezáltal mind a belső egyensúly, mind pedig a környezettel való harmónia megvalósul. Csoportos jógánál pedig a csoport energiák összeadódnak. A jóga esetében így valósul meg a stressz csökkentés lelki értelemben.

Az indiai kultúrában oly természetes hinduizmus és buddhizmus európai kulturális közegtől kissé távoli, talán nehezebben érthető gondolatiság azonban lassan, de folyamatosan átlépte az „európai küszöböt” és ma már nagyszámú követőre, iskolára, vallási közösségre talált.

A jóga életmód, gondolkodásmód, filozófia, egyetemes tudás.

Ahogy a shiatsu módszerének, úgy a jógának is sok elágazódása, típusa van. Egészségünkre gyakorolt hatása is legalább annyira szerteágazó, mint ahány típusa van.

A jógában is fontos önmagunk, belsőnk ismerete, vágyaink megfogalmazása.

Jótékony hatásai között említik, hogy gátolja az öregedést, elősegíti a test egyensúlyát, rugalmasságát, mentális egészségét. Kimagasló a relaxációs, a test energia szintjének növelő hatása. Sokan rendelkeznek tapasztalattal arról, hogy a magas vérnyomás csökkentésében is jótékony hatással bír. Erre a kedvező hatásra az orvostudomány is érdeklődéssel fordul. A különböző testi és légző gyakorlatok képesek megszüntetni, vagy a tüneteket enyhíteni, olyan komoly betegségeknél, mint pl. ízületi gyulladás, gerinccsigolyák közötti porcokban jelentkező porc károsodása, asztma. Fokozni képes a test hajlékonyságát. Ennek fontosságát részletezni talán nem is kell, elég, ha eszünkbe idézzük azt a távol keleti bölcsességet, miszerint addig vagyunk fiatalok, míg a gerincünk „fiatal”, vagyis rugalmas.

Dr. Szabó Katalin természetgyógyász, állatorvos

Nézd meg ezt is!

Reiki irányzatok - Mi a különbség közöttük?

Reiki irányzatok avagy a reiki története során hogyan alakult ki több stílus?

Mit jelent a spirituális út keresői számára? Miért több, mint csupán kézrátételes gyógyító technika? "Ha elrontottál valamit, mindig van esélyed jól csinálni". Hogyan gondolkodjunk az időről?

Azonnali gyógyulás orvosi szemmel – Kvantumi folyamatok

Miért lehetséges az azonnali gyógyulás? Mi lenne, ha megpróbálnánk megérteni? Mi lenne, ha tanulnánk belőlük? Orvosként így látom...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.