Naturmagazin
Kezdőlap | EGÉSZSÉG | ANYAGCSERE ZAVAROK | Eper – Ennek a 6 betegségnek a megelőzésében hatásos, sőt várandósság esetén is jó

Eper – Ennek a 6 betegségnek a megelőzésében hatásos, sőt várandósság esetén is jó

Az eper számos lehetséges egészség előnnyel büszkélkedhet és számos betegség ellen nyújt védelmet.

Szívbetegség

Egy Harvard-tanulmány szerint az anthocyaninek rendszeres fogyasztása – a bogyós gyümölcsökben található flavonoidok egy csoportja – 32 százalékkal csökkenti a szívroham kockázatát a fiatal és középkorú nők körében.

A szamócában található flavonoid kvercetin természetes gyulladáscsökkentő hatású, amely úgy tűnik, hogy csökkenti az ateroszklerózis kockázatát és véd az alacsony sűrűségű lipoprotein (LDL) koleszterin által okozott károktól, az állatokon végzett vizsgálatok szerint.

A szamóca magas polifenol-tartalma csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát is, megakadályozva a vérlemezke felhalmozódását és csökkenti a vérnyomást gyulladáscsökkentő mechanizmusokon keresztül.

Más tanulmányok kimutatták, hogy az eperfélék segítenek csökkenteni a homociszteinszintet, a vérben lévő aminosavat, amely az artériák belső falát károsítja.

Az eperben található rostok és kálium is támogatja a szív egészségét. Egy tanulmány szerint azon résztvevők esetében, akik naponta 4 069 mg (mg) káliumot fogyasztottak, 49 százalékkal alacsonyabb lett az ischaemiás (szív elégtelen vérellátása) szívbetegség okozta halálozás kockázata, azokhoz viszonyítva, akik napi 1000 mg káliumot fogyasztottak.

Sztrók (szélütés, agyvérzés)

Az antioxidánsok, a kvercetin, a kaempferol és az antocianinok mindegyike esetén kimutatták, hogy csökkenti a sztrókkal járó káros vérrögképződés kialakulását, ahogyan a magas káliumfelvétel is csökkenti ennek kockázatát.

Rák

Az erős antioxidánsok az eperben a szabadgyökök ellen dolgozhatnak, gátolva a tumor növekedését és csökkentve a szervezet gyulladását.

Vérnyomás

Eper - Ennek a 6 betegségnek a megelőzésében hatásos, sőt terhesség esetén is hasznos

Az eper magas káliumtartalma miatt a magas vérnyomásban szenvedők számára is ajánlott, mert semlegesíti a nátrium hatásait a szervezetben. Az alacsony káliumbevitel ugyanolyan nagy kockázati tényező a magas vérnyomás kialakulásához, mint a magas nátrium bevitel.

A Nemzeti Egészségügyi és Táplálkozási Vizsgálat (USA) szerint az amerikai felnőttek kevesebb, mint 2 százaléka felel meg a napi 4700 mg-os káliumra vonatkozó ajánlásnak.

Szintén megjegyzendő, hogy a magas káliumfelvételt összefüggésbe hozzák az elhalálozási arány 20% -os csökkenésével az összes betegség esetén.

Székrekedés

A magas víztartalmú és rostos ételek, mint például az eper, a szőlő, a görögdinnye és a sárgadinnye, segítenek a test hidratálásában és megfelelő bélmozgásban.

Az eper rosttartalma elengedhetetlen a székrekedés csökkentésében is.

Diabétesz

Az  eper kiváló választás lehet a cukorbetegek számára. Az eper alacsony glikémiás indexű élelmiszer és magas a rosttartalm, amely segít szabályozni és stabilan tartani a vércukorszintet, elkerülve az extrém magas és alacsony értékeket. Az eper a cukorbetegek számára okos választás leht, mivel alacsonyabb a glikémiás indexe (40), mint sok más gyümölcsnek. A kutatók 2011-ben felfedezték, hogy napi 37 szem eper evése jelentősen csökkentheti a cukorbetegség szövődményeit, mint például a vesebetegség és a neuropátia. Egy tanulmány szerint a fisetin – flavonoid fajta, ami az eperben bőséggel található meg – elősegítette a kultúrában tenyésztett neuronok túlélését és fokozta a memória működését az egészséges egerekben. Diabéteszes egerekben pedig segített megelőzni a vese- és agyi szövődményeket.

Terhesség

Az eper a folsav kiváló forrása. A megfelelő folsavfelvétel elengedhetetlen a terhes nők számára, hogy megvédjék a csecsemőket az idegcső problémáktól.

Mire vigyázzunk az eper fogyasztásákor

Béta blokkolók szedése esetén túlzott kálium bevitel fordulhat elő. Nem egészséges veseműködés esetén is problémákat okozhat az eper kálium tartalma.

Tápanyag tartalom

Egy bögrényi eper  (kb. 166 g) tápanyag tartalma

  • 53 kcal
  • Fehérje: 1.11 g
  • Szénhidrát: 12.75 g
  • Rost: 3.3 g
  • Kalcium: 27 mg
  • Vas: 0.68 mg
  • Magnézium: 22 mg
  • Foszfor: 40 mg
  • Kálium: 254 mg
  • Vitamin C: 97.6 mg
  • Folsav: 40 mcg
  • Vitamin A: 20 NE

Sokféle módon fogyasztó, különösen finom, ha mentát turmixolunk bele – legalábbis, ha szeretjük a menta ízét :). (Kiegészítő megjegyzés a cikkhez).

A cikket szakmai szempontból lektorálta a University of Illinois-Chicago, School of Medicine.

Forrás

Nézd meg ezt is!

Blokkoldás videó: Szexuális elutasítottság, adom a sok szeretetet mégsem érzem magam szeretve

Blokkoldás videó: Adom a sok szeretetet és szexuális elutasítottság

Megtörtént eset, pici kori emlék okozza a szexuális elutasítottságot is és azt, hogy hiába adja és adja a szeretetet a szereplő, mégsem érzi magát szeretve. Önvalóként pedig az emlék "akadályává" válik önmaga megélésének. Végül pedig minden jóra fordul :), Íme...

Növényi kalcium források - több kalcium, mint a tejben

Növényi kalcium források – több kalciummal, mint a tejben

A tej alternatívájául szolgálhat sok-sok növény és azok kombinációi, melyekkel ugyanúgy vagy még jobban is biztosítani tudjuk szervezetünk megfelelő kalcium ellátását. Íme a növényi kalcium források a teljesség igénye nélkül.

Te mit gondolsz? Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.